fredag 29 november 2013

Intervju med läsambassadören

På Bokmässan i år utnämndes Johanna Lindbäck till Sveriges Läsambassadör. Eller mer specifikt läsambassadör för barn och unga i Sverige. Johanna är författare, och har skrivit en massa bra böcker; bland andra Saker som aldrig händer, Min typ brorsa och nu senast Vi måste sluta ses pådet här sättet.

Vi passade på att ställa Johanna, som numer alltså har ett av de viktigaste jobben i Sverige, några frågor om vad hon gör och vad hon tycker om.

Varför har vi en läsambassadör för barn och ungdomar i Sverige, och vad gör en sådan?
-  Tjänsten kom till som ett försök att göra något åt att barn och ungdomar i Sverige läser mindre och sämre än förut. Det finns ingen beskrivning att jag måste göra exakt det och det, utan jag lägger upp en plan i samråd med Kulturrådet. Johan Unenge (som var den förra läsambassadören) har jobbat mycket mot bibliotek och idrottsrörelsen och det fortsätter jag med, och sen vill jag också komma ut i skolor och på lärarutbildningar för att prata om läsning. Som läsambassadör riktar man sig mot vuxna och försöker via dem få unga att läsa mer.
 
Hur menar du att du ”riktar dig mot vuxna för att nå ungdomar”?
- Det pratas ju mycket om att killar inte läser böcker, och medan det är otroligt lätt att hitta kvinnliga förebilder som läser (eller håller på med kultur) är det svårare att hitta manliga. Det är inget som män och killar ska hålla på med helt enkelt. Just av den anledningen vill jag få hela skolpersonalen att läsa!

Läsfärdighet är så viktigt för precis alla ämnen att det inte bara handlar om tre lektioner svenska i veckan och den läraren som undervisar i det. Är du dålig på att läsa fattar du inte lästalen i matte, till exempel. På grund av det så borde ju verkligen alla lärare jobba för att eleverna ska bli bättre.

Okej, det låter ju kick-ass, så nu vill vi också veta lite mer om dig och vad du gillar! Vad tycker du om att läsa/lyssna på/spela när du ska slappna av? - Hmm, jag läser nog något då och lyssnar bara på tystnaden. Vad jag läser spelar faktiskt ingen roll. Det kan vara deckare eller något annat "hektiskt", det funkar iallafall. Men bästa avslappningen tycker jag är att träna. Åka och simma, gå på yoga, eller gå ut i skogen.

Vad tycker du om att läsa/lyssna på/spela när du ska bli pigg och energisk?
- Hiten med Avicii, Wake me up, eller vad heter den? Den som är med i viasat-reklamen. Jag ÄLSKAR den låten just nu.

Vart hängde du mest i tonåren - på biblioteket eller fritidsgården?
- Definitivt bibblan, jag var aldrig på fritidsgården.

Vad tror du att du kommer att vara nostalgisk över när du är 70?
- Åh, herregud... Kanske allt man kunde göra fysiskt obehindrat? Eftersom jag gillar att träna alltså.

Tack Johanna, och lycka till under de här två åren, vi står bakom och peppar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar