onsdag 15 maj 2013

Levande rollspel


Jag sitter för närvarande med boken Saeculum av Ursula Poznansk i mina händer som jag precis har börjat läsa. Jag tycker den verkar spännande, även om jag kan se att den fått en del kritik på sina håll. Men jag fascineras lite av temat där huvudrollsinnehavarna ska delta i ett medeltidslajv. Det får mig att minnas min egen tonårsperiod och när jag var 16 år och deltog i ett stort lajv med flera hundra deltagare i Värmlands skogar 1998. Lajvet hette Högting och pågick i nästan en vecka. Vi byggde upp en fantastisk värld under den här veckan som jag som ung och naiv tyckte var mycket bättre än den nutida. Jag vet att jag tänkte att här kan vi väl stanna för gott. Det är så jag minns det som en bättre värld att leva i, friskare och sundare och kanske lyckligare? Jag tyckte staden var så oerhört ful när jag kom tillbaka hem, maten smakade dåligt och så hade det hänt hemska saker i min hemstad som ytterligare förstärkte bilden av den ”lyckliga medeltids- låtsas- världen”.
Vi levde utan tillgång på tidningar eller tv eller smartphones (som för övrigt inte fanns då) och nåddes således inte av några nyheter från yttervärlden under den här tiden. Vilket var oerhört befriande.

Jag upplever det som att det var väldigt stort och populärt med levande rollspel (lajv) under 90-talet i Sverige. Men det är det kanske fortfarande? Jag har själv ingen koll på det. Fast jag undrar om det förekommer sådana stora och påkostade lajv som Högting.

Men när jag googlar lite på lajv 2013 så kommer det faktiskt upp en hel del! Utdött verkar det ju inte vara i alla fall. Så jag vill faktiskt passa på och tipsa om fenomenet för unga (och lite äldre med för den delen) som läser fantasy eller böcker som Hungergames och intresserar sig för medeltiden. Det här är och kan vara spännande saker att uppleva och delta i. Det är faktiskt roligt att ta steget från fantasi ytterligare en liten bit. Det är roligt och spännande att få spela någon annan, att få en ny rollkaraktär och att få resa lite i tid och rum. För är lajvet professionellt och skickligt planerat och genomfört, samt deltagarna seriösa är det precis vad det är. En resa i tid och rum till en relativt billig penning! Kanske det närmaste en tidsresa du någonsin kommer eller en resa till en fantasivärld som skapas av sina deltagare och faktiskt finns på riktigt under några begränsade dagar. Minnet av Högting bär jag med mig som en fin upplevelse i livet 15 år senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar