tisdag 16 april 2013

SF-bokhandeln i Göteborg flyttar till en ny större lokal


Tänkte bara passa på att tipsa såväl bibliotekariekollegor som våra läsare av bloggen om att SF-bokhandeln i Göteborg öppnar i en ny butik. Efter åtta år på Östra Larmgatan öppnar de i en dubbelt så stor lokal på Kungsgatan 19. Det betyder utrymme för betydligt fler böcker och spel etc. Tjoho säger jag! Fredagen den 24 maj planeras öppnandet av den nya butiken och det firas hela helgen med massor av spännande händelser. Warhammerförfattarna Dan Abnett & Nik Vincent klipper bandet. På lördagen ska Star Wars-folk från Legion 501 vara där, och på söndagen som är barnens dag ska Spider-man och Batman från Superhjältar mot cancer vara där. Förhoppningsvis kommer även massor av författare och tecknare att mingla runt. Detta låter väl som ett ypperligt tillfälle att komma och träffa folk tycker jag.

I samband med detta tänkte jag passa på att tipsa om en ny SF-bok på svenska som jag nyligen köpt in på biblioteket.

Rädda mig inte! Av Taheren Mafi
 
Handlingen kortfattat:

Bakgrund första boken: Juliettes beröring är dödlig. Hon satt inlåst på grund av sin förbannelse i åratal. Men så träffade hon Warner, den vackre unge mannen utan hjärta. Han gav henne frihet, men bara i hans fångenskap, och om hon använde sin kraft i tyranniets tjänst. Juliette vägrade och flydde tillsammans med Adam, rebellen som bad henne att slåss för friheten och för deras framtid som älskande.
I andra delen av sin trilogi fortsätter hyllade Tahereh Mafi att berätta om en existens som brutit samman. Luften är förgiftad och människor arbetar likt fångar under ständig övervakning.  Trots detta är boken mycket romantisk och sensuell. Kontrasterna, stämningen, språket och tilltalet har beskrivits som helt unikt. Den handlar om kärlek, ondska och omöjliga val. Men också om en desperat längtan efter tillhörighet och att finna hopp, förtroende och självrespekt. Läs den säger jag bara!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar