torsdag 4 april 2013

Hungerspelen får många att ta till bågen

 
Jag har förstått att inresset för sporten bågskytte har ökat kraftigt på sistone efter boken Hungerspelen av Suzanne Collins och givetvis också filmatiseringen av boken. På biblioteket i Kärra där jag jobbar har vi en man som är inne och lånar ibland och som berättat för mig hur stor sporten blivit, framförallt har intresset bland unga tjejer har ökat markant. Han känner väl till detta eftersom han är tränare för bågskytteklubben BS Gothia som ligger i Kärra. Tydligen kan man på måndagskvällar prova på gratis mellan 17.30–19.00. Jag hade själv gärna velat gå dit och prova men kan tyvärr inte då jag alltid jobbar kväll på måndagar. Men här ville jag passa på att tipsa ungdomar om den här sporten och möjligheten att gå dit.
Jag läste på lite mer om bågskytte för att kunna tipsa och fick fram lite information. Intresset för sporten har inte bara ökat här i Göteborg och Kärra utan det märks av på flertalet bågskytteklubbar runt om i länet och landet. Orsakerna som nämns är bland annat sommarens Olympiska spel och böcker/ filmer som Hungerspelen och Modig.

Bågskytte är en sport som i Sverige utövas av ca 6500 personer. Det låter mycket men kan ändå inte jämföras med många andra sporter som till exempel handboll och fotboll. Inomhus kan man skjuta på en tavla som är 12 el 18 meter bort beroende på hur gammal man är. Utomhus kan man skjuta på tavla, i skogen, på jaktbilder el 3D djur. Trots att sporten är individuell så tävlar man både individuellt och i lag på SM i respektive ålders och skjutklass. Jag tycker det låter spännande och jag förstår att huvudrollsinnehavaren i Hungerspelen Katniss inspirerat många till att ta till bågen.
I höst någon gång planerar jag att bjuda in Bågskytteklubben BS Gothia till biblioteket i Kärra för att berätta om klubben och sporten. Då har den intresserade möjlighet att ställa frågor och få lite närmare information av experterna. Så håll utkik på vår hemsida säger jag bara, alt biblioteken i norra Hisingens programfolder för hösten som kommer lite längre fram. Där kommer dag och tid att stå. I samband med detta kommer jag som bibliotekarie naturligtvis att finnas på plats och passa på att tipsa böcker och filmer med tema bågskytte.

1 kommentar:

  1. BS Gothia håller även till i Tuve, vid Grimbo, när vädret tillåter. Vid bangolfen!

    SvaraRadera