tisdag 26 februari 2013

inte en kultklassiker för mig...

Att hitta en bok som jag vill varna för har inte varit det lättaste. Ofta när man råkar på en dålig bok lägger man snart ifrån sig den och försöker snabbt glömma innehållet. Radarn är inställd på att hitta guldkornen som man vill tipsa om. Men om sanningen ska fram så börjar man läsa väldigt många mediokra berättelser för att hitta de riktiga guldkornen. I alla fall vill jag nu varna för en, för många, kultklassiker. Men jag har aldrig förstått mig på den…

LIFTARENS GUIDE TILL GALAXEN av Douglas Adams.

Jag vet att det är en kultklassiker och att många har börjat läsa tjockare böcker tack vare att de börjat med denna bok. Men allvarligt. Vem har egentligen orkat sig igenom denna meningslösa serie med fem böcker? Där titlar som ”Restaurangen vid universums slut” och ”Ajöss och tack för fisken” ingår. Bara namnen borde ge en hint om att de inte bör läsas.

För er fortfarande lyckligt lottade som inte läst boken kan jag dra storyn snabbt. Arthur Dent vaknar en morgon och inser att hans hus ska rivas eftersom kommunen ska bygga en motorled precis där han bor. Något som han inte känt till tidigare. När han berättar det för sin vän Ford Prefect visar det sig att denne är en utomjording och att det inte bara är Arthurs hus som ska rivas utan hela jorden håller på att utplånas av Vogonerna som har tänkt att bygga en hypergalaktisk expressled just där jorden finns.

Har ni redan somnat? Jag förstår er.

Efter att ha rest runt i universum så kommer Arthur fram till superdatorn som har svaret på livets stora gåta. Och svaret är…. (snark).

De finns så många bra sci-fi böcker och filmer så gör er själva en tjänst och undvik denna. OBS! Naturligtvis har det även gjorts filmer av boken – undvik även dessa!

Ps. Och på tal om film. Kan jag även passa på att varna för Tarantinos Pulp Fiction. Kunde bara se 12 minuter sedan stängde jag av skiten.

3 kommentarer:

  1. reverse psychology? funkar för mig - en kommentar!

    SvaraRadera
  2. Vad ni är roliga som vänder på hela tips-idén! Måste dock erkänna att jag tillhör dom som läst alla böckerna och ÄLSKAT dom! Men visst får man tycka olika... :-P

    SvaraRadera
  3. Gabriella! Jag är chockad! =)

    SvaraRadera