torsdag 10 januari 2013

Jag har hört mycket positivt om Jenny Valentines böcker, först och främst om Hitta Violet Park. Men jag har inte haft tid att läsa någon av dom. Därför blev jag glad när jag såg kortromanen Tio Stationer.  Ett perfekt tillfälle att få ett smakprov av Jenny Valentines skrivande.

Boken handlar om Lucas och hans syrra Mercy som försöker avlasta sin mamma lite. Hon är nämligen ensamstående med tre barn. Dessutom bor barnens farfar, Norman, som är dement med dom.
Tanken är att de skall ta hand om sin lillebror Jed (7 år gammal) och farfar Norman under en dag. Så att deras morsa kan få tid lite tid för sig själv. Och hur svårt kan det vara att passa dom ett tag?
Ganska!
För givetvis tappar dom bort Jed och farfar Norman på väg hem från dagens äventyr, de är försvunna någonstans i tunnelbanan.
Lucas och Mercy får panik. De bara MÅSTE hitta dom, annars kommer deras morsa att döda dom!

En humoristisk bok med en fin skildring av syskonrelationer och relationen mellan Jed och Norman. Trots att boken enbart är 62 sidor lång så räcker det för att berätta historien. Men boken/berättelsen är alldeles för kort för att jag verkligen skall känna för boken och minnas boken.
Men vill man läsa något kort och roligt så är Tio Stationer ett bra val.

Sugen på att läsa någon annan av Jenny Valentines böcker blir jag definitivt. Kanske är det Hitta Violet Park jag skall läsa då Lucas tydligen är en av huvudpersonerna i den boken...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar