måndag 29 oktober 2012

Den bästa boken om andra världskriget

Ibland kommer det elever och vill ha böcker som handlar om andra världskriget. Det finns ett gäng men en av dem står ut från de övriga. Det handlar om Ulrike och kriget (låna här) av Vibeke Olsson.

Boken skildrar kriget ur en ung tysk tjejs perspektiv. Hon heter Ulrike och har matats med Hitlers propaganda sedan hon var liten och är helhjärtad nazist. Hon tror blint på Führern och att han ska ge rättvisa och frihet till Tyskland. De som inte håller med kallar hon landsförrädare och hon anger sina antinazistiska grannar till Gestapo och är väldigt stolt när hon får en utmärkelse för det i sin Hitlerjugend-förening.
När kriget bryter ut tror hon att det ska bli en lätt seger för det mäktiga Tyskland. Men inte ens när kriget drar ut på tiden och de allierade börjar bomba hennes hemstad München tvivlar hon på Hitlers storhet.

Det här är en väldigt välskriven och obehaglig bok där en persons blinda tro på en politisk ledare och en politisk ideologi skildras på ett väldigt realistiskt sätt. Jag läste den på spårvagnen och det gick så långt att jag längtade till att jag skulle sätta mig på spårvagnen på morgonen för att jag tyckte att den var så bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar