onsdag 29 augusti 2012

Zlatan - lätt, lättare, lättläst!

Har du också tänkt att du vill läsa boken om Zlatan, men känner att de där flera hundra sidorna är lite mycket att ta sig igenom, att det känns mer tungt än roligt? Nu har boken kommit i en ny version, nämligen lättläst. Det innebär att det är samma bok, men en författare har gjort om texten i till kortare meningar och ord som är lättare att läsa, så att hela boken blir kortare (och roligare?) att läsa!

Jag har bara läst den lättlästa versionen av Zlatan-boken, och jag tyckte att den var bra. Jag är vanligtvis totalt ointresserad av fotboll (och annan sport för den delen), men när jag läste den här boken ville jag bara fortsätta och fortsätta, och veta detaljer om Zlatans fotbollsspelande och klubbar, som jag aldrig någonsin trott att jag skulle intressera mig för.

Det är intressant att läsa om hans uppväxt, hur han alltid kände sig utanför och mindre värd jämfört med de svenska ungdomarna som kom ifrån stan. Zlatan, som kommer ifrån Rosengård och växte upp i en familj där det fanns mycket problem, säger att han alltid har fått kämpa extra mycket för att visa att han är lika mycket värd. Och det har drivit honom till att bli bättre, bättre, och bäst, för att kunna visa alla de som inte trodde på honom tidigare.

Men Zlatan skriver också om hur mycket hans egen familj – hans fru och barn – har fått offra, som har en pappa/en man som alltid är borta och knappt hinner lära känna sin familj. Allting blir tyvärr inte enkelt och roligt bara för att man lyckas bli bäst…

PS. Jag är Zlatan finns även att låna som ljudbok, alltså på CD/MP3 att lyssna på. Och på Värsta Boken-utdelningen nu på lördag så har vi ett antal Zlatan-böcker med i gömmorna. Först dit gäller!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar