torsdag 10 maj 2012

DU är världen!

När vi hade poesivecka så tipsade jag om Mårten Melins diktsamling

Nu har han kommit ut med en ny diktsamling för ungdomar, Jag är världen.
Mårten Melin fortsätter att skriva rakt på, enkelt utan att vara utan mening. Träffsäkert och fint.

Här får ni ett smakprov (lånat från Mårten Melins blogg):

F – 9
Samma skola
i tio år.

Vi brukade leka på rasterna,
byggde dammar
när det regnade,


klafsade
med våra gummistövlar,
ordentligt påpälsade.


Nu hånglar vi mest.
Vi är på samma skolplan som då.


Din tunga i min mun,
handen under min tunna tröja.


Ibland längtar jag tillbaka
till klafsandet och byggandet,
att bara vara barn,


att inte frysa så.


Nästa år kommer det ännu en diktsamling (som heter Jag är ett litet liv) och jag kommer läsa den med och jag hoppas DU gör det med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar