torsdag 19 januari 2012

Filip läser om Filip.

"Före och efter Bella: är en av mina favoritböcker och jag tyckte det skulle vara roligt att se vad någon annan tycker om den."
Med den motiveringen fick jag Före och efter Bella (skriven av Maja Hjertzell) från Liza, för att läsa till kompisen väljer veckorna.

Filip går sista terminen i nian och han är ihop med Saga. Han verkar inte riktigt förstå varför Saga vill vara tillsammans med honom. Hon är ju snygg, en liga över Filip som tycker att han själv är ganska alldaglig och tråkig.

Hans bästa kompis har flyttat till en annan stad och Filip verkar inte ha några nära vänner i staden direkt. Han spelar fotboll, men umgås inte med dom andra i laget på fritiden så mycket. Magnus är hans bästa kompis i klassen, men dom har mest börjat
umgås av en slump. Han vet nog inte riktigt om han ens gillar Magnus särskilt mycket.
Filips liv verkar liksom inte dåligt, men det är lite...tråkigt.

Men så börjar en ny tjej i klassen. Bella, som är ett år äldre, och nyinflyttad i staden. Bella kan inte hålla tyst i klassen om det är något hon inte håller med om. Hon tar plats och är politiskt medveten.
En dag när Filip tröttnat på klassen och smitit till sitt favoritcafé, stället dit ingen annan han känner går till, så sitter Bella där. Dom börjar prata och långsamt växer en vänskap fram.

Filip dras till Bella som person, för hon är något annat än klassen och killarna som han är ganska trött på. Hon tänker själv och har egna åsikter. Men det är inte så lätt att vara kompis med Bella alltid. För hon kan bli skitsur utan att Filip riktigt förstår
varför. Och Saga och killarna i klassen gör det inte heller så lätt. För man kan ju inte som kille bara vara vän med en tjej, det måste ju vara något mer? Eller?

Dessutom verkar något ha hänt som fick Bella att flytta från sin hemstad och Bella verkar må dåligt över det men berättar inget, Saga verkar ha problem med att Filip umgås med Bella och killarna i klassen med.
Och ju närmre sommarlovet vi kommer, ju mer problematiskt blir Filips liv.

En väldigt fin bok om... vänskap. Tror jag. Och om könsroller, utseendefixering och att våga stå på sig även om de omkring inte håller med.

En bok som borde läsas av alla på högstadiet.

Det bästa i boken tycker jag är de passager där jag kan tänka tillbaka på när jag gick i nian och känna igen mig i många situationer. Tex om hur det blir när man som ung kille väljer att inte haka på en jargong tex och kanske ifrågasätter något som resten av ens killkompisar ser som en självklarhet. Då gäller det att fort skynda sig tillbaka in i fållan och hålla med även om man inte gör det. Eller att stå på sig, och vara beredd på att få skit för det.
Jag tycker det är väldigt intressant, hur könsroller även begränsar de som vinner på dom (läs: män, pojkar, killar) och formar och leder oss in i massa tankegångar och beteende som vi engetligen kanske inte tycker är särskilt vettiga, konstruktiva eller bra. Ens för oss själva.

En väldigt bra bok, även om slutet på boken känns lite lamt (någon som håller med?).
Tack Liza, det här är en bok som jag tyckte mycket om och som kommer dyka upp då och då när jag bokpratar.

Så, låna nu och LÄS!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar