tisdag 6 december 2011

Nu är det väl revolution på gång?

Det finns en bok om proggiga barnböcker (där en del ungdomsböcker finns med) och nu tänkte jag tipsa om en finfin bok som skulle ha passat i den. Det handlar om Harry Kullmans De rödas uppror. Boken ingår i en serie böcker och utspelas under 1930-talet, en tid full av politiska motsättningar och arbetslöshet. 
Huvudpersoner är den fattige killen Fritte och hans två kompisar Knutte och Sumpan.  Deras kompis Palle får med dem att dela ut kommunistiska flygblad på Östermalm. De åker på stryk av fascister och blir jagade av polisen men vägrar ge upp. De sätter upp affischer, läser politiska böcker och planerar sitt alldeles egna uppror mot rikemansskolan Östra real. Nu är det väl revolution på gång!

Det här är spännande skildring av hur aktivister hade det förr tiden, under kristidens 30-tal. Om förföljelse, slagsmål och hetsiga diskussioner. Det är också en bok som tydligt tar ställning för huvudpersonerna även om engagemanget problematiseras mot slutet. Det gillar jag och är något jag saknar i dagens ungdomsböcker. Jag skulle dock ha velat ha in en dos självkritik vad gäller kommunistpartiet och Sovjetunionen men, men... man kan väl inte få allt. Läs nu De rödas uppror istället för att lyssna på mitt gnäll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar