fredag 21 oktober 2011

"Jag gör det som ni ber mig, för jag älskar de som ser mig!"

Meningen här ovan kommer från estradpoeten Olivia Bergdahl.

Jag tänkte att mitt första inlägg denna poesivecka inte skulle handla om böcker utan om en person. Olivia har bland annat vunnit tävlingen Poetry Slam, uppträtt på Hultsfred- och Arvikafestivalerna. Helt enkelt åker hon land och rike runt och gör det hon är bäst på: att formulera funderingar poetiskt inför publik.


I morgon 22 oktober firar denna 22-årig göteborgska 10-årsjubileum (!) som estradpoet. Jag hade möjlighet att få lyssna på henne för något år sedan när hon besökte gymnasiet jag då jobbade på. Och kan bara säga att jag tyckte hon var grym. Lyssna bara på dessa två dikter: Att Definiera och Jag älskar genier.

Och det blir ett litet boktips i alla fall. 2007 kom hennes debutdiktsamlingen Demo ut. Läs den!

Så har ni vägarna förbi House of Win-Win på Tredje Långgatan i Göteborg imorgon kväll kan ni vara med och fira henne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar