onsdag 28 september 2011

Snusk på Bokmässan?

I helgen som var hölls Bokmässan på Svenska Mässan, och såklart hängde vi hängivna bibliotekarier där. Både för att lyssna på intressanta föredrag, och spana in nyheter i boksvängen. Jag hamnade såklart nere vid seriescenen/-området där de besökande serieförlagen hade sina montrar och försäljning, och fick bläddrat i nytt och hett. Tipsar kort om några av dessa, som såklart även finns att reservera på biblioteken nu:

Ja till Liv! av Liv Strömquist. Äntligen! För alla som älskar Liv är det dags att börja jubla, för nu är hennes senaste alster, Ja till Liv, på väg ut från förlaget och in på biblioteken. Och jag tror inte att den kommer lämna någon besviken! Om du inte har läst något av Liv tidigare rekommenderar jag att du börjar med hennes första album, Hundra procent fett, som är en bra ”introduktion” till hennes serier, och grymt bra på köpet.

Mats kamp av Mats Jonsson. Mats skriver om sitt liv som småbarnsfarsa, med allt komiskt, och allt miserabelt, som kan ingå i en sådan vardag. Inte så mycket igenkänning för min egen del kring just det, men han skriver humoristiskt om många och knasiga vardagsproblem. Mats kamp har dessutom blivit nästan löjligt hyllad i media, så ja, värd att spana in.

Cowgirls av Karolina Bång. Snusk. Vad kan jag säga? Snusk. Härligt, roligt, befriande snusk i en värld där det bara finns kvinnor, och alla bär cowboyhattar. Om du kände att du kom för nära vardagen när du läste mats Kamp, kan du fly den en stund med Karolina Bång som hjälp.

Maran av Lina Neidestam. Mer snusk. Så där så att jag rodnade när jag läste den. Från cowgirls i vilda västern tar vi oss nu till djupa skogar tagna ur svenska sägner, där det finns varulvar, maror, huldror och andra väsen. Och det snuskas så in i Norden. Läs själv, rodna och gilla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar