tisdag 30 augusti 2011

Besök på Malmö stadsbibliotek

Förra helgen var jag i Malmö, och gjorde ett litet inofficiellt besök på Malmös stadsbibliotek. Det var inget studiebesök i egentlig mening, för jag var inte där i jobbet utan blev kringvisad av en kompis som jobbar där, men likväl är det såklart alltid roligt att kolla in hur det ser ut på andra ställen, få lite tankar och inspiration till vad vi skulle kunna eller kanske borde ha på våra hemmabibliotek.


På stadsbiblioteket i Malmö håller de på att bygga och flytta om, det ska bland annat skapas en tweens-avdelning, vilket är ungefär som TioTretton i Stockholm, det vill säga en alldeles egen avdelning för 10-13-åringar. Det kanske ni inte tycker angår er, eftersom de flesta av er varken bor i Malmö eller Stockholm, och kanske inte heller är mellan 10 och 13 år. Men det är ändå inte därför jag skriver om det. Utanför att jag stog en lång stund och fnissade vid anslagstavlan där barn och ungdomar kunde sätta upp lappar med förslag på vad de vill ha och kunna göra på den nya tweens-avdelningen, och kände att jag vill dela med mig av detta.


Här är några av de fantastiska förslagen besökarna hade gett om vad de vill göra och ska finnas på Malmö stadsbibliotek:


Några vill kunna dejta på biblioteket...


Vissa vill att det skulle finnas väldigt specifika teman...


Och andra vill ha höguppläsning ur okonventionella böcker...


Sluta aldrig ge förslag på vad som ska finnas på biblioteken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar