tisdag 12 juli 2011

Intervju: Navid Modiri

Navid Modiri är en person som leker och arbetar med ord - oavsett om det är med bandet Navid Modiri & Gudarna, genom poesi , som radio/TV-profil eller med bloggen och sedermera boken "365 saker att göra".

Vi på Libraryninjas tycker också om ord och har haft den stora äran att få ställa lite frågor till denne fantastiske och inspirerande man! 

Du är ju en typisk mångsysslare. Vad är det du håller på med nu för tiden?
Just nu arbetar jag med mitt företag me&do som är en inspirationsfabrik. Vi hjälper människor att utvecklas med hjälp av inspiration i form av föreläsningar, workshops och rådgivning. Dessutom gör jag min första soloskiva med hjälp av två producenter i Göteborg. Jag skulle också vilja säga att jag egentligen inte är en mångsysslare utan snarare har gjort samma sak sen jag föddes. Pratat, skrivit och sjungit.

Du/ni har ju just haft en föreläsningsserie för 365 saker i Dynamo på stadsbiblioteket, vad handlade den om?
Om att göra saker. Hur du går från idé till handling. Alltifrån hur du kan bli bättre på att vara kreativ när du är arbetslös till att skapa nya former för laglig gatukonst.

Jag är en sådan person som är väldigt dålig på att våga göra saker som jag inte är särskilt bra på, vad har du för råd till mig för att bli modigare och bättre på att pröva nya grejer?
Sluta göra. Testa. Dessutom så skrev Astrid Lindgren om mod: "Mod är inte att inte vara rädd. Mod är att vara rädd men göra det ändå." 

Ur gömmor (internetgömmor) har det dykt upp exempel på några av dina tidigare alster, t. ex. den här dikten som publicerades i GPs Graffiti när du var 17:

självlysande boxershorts
 jag har självlysande boxershorts
så att jag ska hitta mig när det är mörkt
konstigt!
jag hittar mig inte ens när det är ljust
fastän jag har på mig dem då också.
har en ficklampa som går på batterier
så att jag ska kunna se när det är elavbrott.
men jag ser ju aldrig nåt ändå,
även om jag går ut mitt på dagen.
sen har jag ett medicinskåp,
fyllt till bredden med lugnande preparat
så att jag inte ska gå ut på stan
iklädd enbart boxershorts,
med min ficklampa i högsta hugg
och leta efter mig.

Vad höll du på med då? Hade du bestämt dig redan då för att bli Hisingens egna ordsnickrare?
Jag har alltid älskat berättelser och att själv hitta på. Det är inget nytt. Jag har skrivit sen jag var fyra och inte slutat sen dess.
 
Det här kanske är en fråga du är trött på, men vi är många som undrar - är det någon mer
musik på g från dig?
Absolut! Jag har inte gjort så här mycket musik på flera år. Det kommer ny musik redan nästa år. Just nu är jag i en otroligt kreativ fas där jag skriver, sjunger, testar och blir inspirerad av allt jag hör.
 
Om du fick en massa ca$h att investera i stadsdelarna på den här sidan Göta Älv-bron,
vad skull du göra då?
Jag skulle fråga människor i de olika stadsdelarna vad de ville göra och sedan hjälpa dem att förverkliga de drömmarna. Det är det bästa jag vet.
 
Om du fick bestämma över Kulturhus Backaplan, vad skulle du vilja se där då?
Tillåtande och modiga initiativ som vågar provocera, utmana och hetsa lite. Kultur ska inte vara käckt, trevligt och tillrättalagt bara. Jag gillar kultur som vågar bråka och busa med människors föreställningar.

Vem är din favoritförfattare när det gäller serier (om du läser serier)?
Jag älskar serier. Jag gillar alltifrån Preacher till Kalle & Anka. Don Rosa är min favorit vad gäller att teckna Kalle och sen tycker jag också hemskt mycket om de gamla Valhallserierna som jag upptäckte på Kärra bibliotek som barn.
 
Om du var en mössa, hur skulle du se ut (material, mönster mm)? 
En skotskrutig gubbkeps. 



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar