fredag 8 juli 2011

En seriealholics bekännelser

Det har faktiskt bara blivit SF-bokhandelns kalas en gång denna veckan. Men det är nästan så jag inte vågade gå tillbaka, semesterkassan ska ju räcka till annat också. De här serierna blev det i alla fall, varav flera finns på biblioteket att låna - och de andra kanske kommer... De som finns på biblioteken idag har jag länkat till nedan, bara svinga in på Gotlib och reservera!

- Lost and Found av Shaun Tan som skrivit/gjort Ankomsten som jag skrev om i mitt första inlägg på bloggen. Lost and Found är en samling berättelser, just den här finns inte på biblioteken än, men det finns flera andra titlar av Shaun Tan.

- The Unwritten av Mike Carey, om Tommy, son till en författare som skriver Harry Potter-liknande berättelser. Tommy är huvudkaraktären i böckerna som pappan skriver, och plötsligt verkar en del av sakerna som händer i böckerna börja hända på riktigt...

- 30 days of night av Steve Niles är scräck. Mörkt, kusligt, obehagligt. Och så jäkla snyggt. Hela serien finns på bibblan.

- Fell, av Ellis Warren, har jag inte läst än och kan jag inte säga så mycket om än förutom att den handlar om en detektiv som bor i en stad där "everyone is hiding something" enligt baksidan på albumet. Jag kunde bara inte motstå framsidan. Del ett, Feral City, finns på biblioteket, låna och avgör själv.

- Zombies - a record of the year of the infection står att det är en sammanställning av "field notes by Dr. Robert Twombly". Denna fiktiva Dr. Twombly får alltså uppleva när "zombieepedimen" bryter ut (år 2012, så var på din vakt!) och rapporterar i bild och ord under ett år framåt hur det sprider sig, hans vänner blir till zombies, han flyr ut på landet för att undkomma osv. De häftigaste bilder jag sett på länge. Finns inte på biblioteket än, men om jag får bestämma kommer den göra det snart. Och som tur är får jag ju det!

Efter denna rapport återgår jag återigen till min semester där jag snart drar till Amsterdam för att just det - kolla in fler seriebutiker! Hört att det ska finnas några riktigt bra. Lycka!
//Liza

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar