fredag 3 juni 2011

Liv Strömquist for president!


Lite lätt starstruck har en av Library Ninjas mejlat med serietecknaren Liv Strömquist. Hon har kommit ut med flera seriealbum och nu senast Prins Charles känsla (låna här). Det är riktigt roligt med vassa feministiska budskap som varvar humor och politik. Prins Charles känsla borde delas ut som studiematerial till skolornas jämställdhetsarbete - bättre, mer träffande och garanterat roligare än snustorra faktaböcker.
Jaja, nu ska inte jag uppehålla er längre utan här kommer intervjun!

Hej Liv!
När började du teckna serier?

Jag har tecknat serier sedan jag var liten, men började göra det mer på allvar när jag var ca 23 år, och bodde tillsammans med en tjej som gjorde ett eget seriefanzine. Då blev jag inspirerad till att göra ett själv.

Ditt senaste album Prins Charles känsla har fått ett väldigt positivt mottagande. Förvånar det dig med tanke på dess skarpa feministiska analyser?

Jag blev mer förvånad första gången då min debut, Hundra procent fett, kom ut. Då trodde jag att folk skulle bli arga och provocerade av att det var så feministiskt men sedan har jag uppfattat det som om många blir lättade och glada över att någon säger det jag säger rakt ut. Det är lite tabu inom litteratur och konst att säga rakt ut vad man tycker, men jag uppfattar det ofta som att folk blir glada när man gör det.

Du förenar humor och ett politiskt budskap i dina serier på ett roligt och träffande sätt. Hur ser du på avvägningen mellan budskapet, som är viktigt och allvarligt, och humorn? Finns det en sån avvägning?

Ja, när det gäller serierna så tycker jag att det viktigaste är att budskapet blir tydligt och att den analysen blir bra. Det är viktigare än att det är gapflabbigt hela tiden. Men jag jobbar ju med radio också, och i radio kan jag göra mer raka skämt, där skämtet kan få finnas bara för att det är ett roligt skämt, inte för att det säger något viktigt.

Det finns teaterföreställningar baserade på dina serier. Hur kom de till? Har du sett dem? Om ja, vad tycker du om dem?

Det är olika teatergrupper som hört av sig och frågat om de fått göra pjäer baserade på serierna. I ett fall har jag varit med och skrivit lite extra manus. Jag har sett allihop, och de var mycket bra och roliga!

Om du var en bok, vad skulle den handla om?

Just nu känns det som om jag mest jobbar, städar och lagar mat, så det kanske skulle vara nån slags hemkunskapsbok?

Tack för intervjun!

1 kommentar: