torsdag 9 juni 2011

Krossapatriarkatet2011

Senaste intervjun vi hade var för några dagar sedan med Liv Strömqvist. Nu har vi lyckats få till en intervju med ännu en grym tjej som också är seritecknare, och en av mina favoriter: Sara Hansson. Vi har skrivit om hennes serier tidigare både här på Library Ninjas, och här på Collaget. Jag tycker verkligen ni borde läsa dem - det är bara att slänga iväg en reservervation!

Här kommer intervjun med denna häftiga tjej, läs och njut:
 
Varför började du skriva serier?
Jag har skrivit extremt mycket dagbok i mitt liv, ibland nästan tvångsmässigt, och texten har alltid varit kompletterad av förklarande teckningar, små serier och klotter, men bara för mig själv och inte som nån annan fått se. Utöver det har jag ritat svinmycket teckningar, sånt som folk har fått se, och alltid med pratbubblor och små textrader. Tillslut var det så mycket bilder vid mina texter och så mycket text på mina bilder att det inte var så stor skillnad, och så började jag rita serier. Typ efter gymnasiet var det. Då blev jag besatt av rita serier och det har inte gått över än.
 
De serier du gjort hittills är självbiografiska, hur kommer det sig? Känns det någon gång
jobbigt att det finns en massa människor som du inte känner som efter att ha läst dina
serier vet en massa om dig?
Jag minns så himla mycket, och det självbiografiska sättet att berätta historier är det som ligger närmst till hands för mig. Det känns inte speciellt jobbigt eftersom jag själv har valt precis vad jag berättar i mina serier, och har kontroll över vad folk får ta del av. Det hade kännts jättejobbigt om okända människor visste en massa saker om mitt privatliv som jag själv inte hade kontroll över.
 
Tycker du att man borde använda serier i skolundervisningen, på samma sätt som böcker?
Ja såklart! Herregud, gör man inte redan det? Väldigt bra för folk med lässvårigheter, men också bara roligt för alla inblandade.
 
Om du inte kunde skriva eller läsa, vad tror du att du hade gjort då istället?
Och inte heller rita gissar jag? Jag hade nog lagt min mesta kreativitet på att hålla på med politisk aktivism. Plus försökt försörja mig på nåt sätt som inte får en att vilja dö varje dag när man ska till jobbet.
 
Om du vore en dator, vilket lösenord skulle du ha? Man ska ha både siffror och bokstäver i ett bra lösenord va? Krossapatriarkatet2011. Kanske.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar