tisdag 14 juni 2011

Intervju: Tonårsboken

Vi på Library Ninjas sitter inte bara och läser varandras blogginlägg. Vi följer och inspireras av en rad bokbloggar. En av de bloggarna är Tonårsboken, en bokblogg av och för ungdomar.
Om ni har missat den borde ni nästan vara glada, för det betyder att ni nu i sommar kan sitta och plöja igenom alla fantastiska tips som Elin, Hanna och Klara har publicerat!

Vi har haft äran och nöjet att få intervjuva Tonårsboken:

När började ni blogga om böcker och hur kommer det sig att ni började blogga?
Elin startade bloggen 2008 och sedan hängde Klara på. Båda hade vi ett stort läsintresse och följde många ungdomsbokbloggar. Men då fanns det inte lika många bokbloggar som skrevs av ungdomar utan det var mest vuxna som bloggade om ungdomsböcker. Så vi bestämde oss för att själva försöka göra vår drömblogg, den blogg vi tyckte saknades i bokvärlden.

Ni var ju två från början, men nu är Hanna med (Hanna hade tidigare sin egen blogg Hannas boktips). Hur kom det sig?
Vi hade läst varandras bloggar under flera år. Eftersom Hanna bor i Stockholm så hade vi aldrig träffat varandra förrän ett år sedan, på ett evenemang på Kulturhuset Palatset. Något som vi alla tycker är det roligaste med att blogga är att få göra det tillsammans med andra, att få dela sitt intresse med någon. Att driva en blogg som Tonårsboken tar också väldigt mycket tid. Så det är både roligare och enklare att driva en blogg tillsammans. Hanna kände ungefär samma sak, att hon på sikt skulle vilja blogga tillsammans med någon och det passade ju perfekt för oss alla

Kan ni berätta lite om bloggkvällen på Frölunda kulturhus, vad ni gjorde, hur den kom till?
Det var ungdomsbibliotekarien Jennies (Jennie Wangel, Frölunda Bibliotek) idé från början. Det lät som en otroligt rolig grej och vi hängde på direkt. Vi frågade sedan tjejerna på Bokpussen (också Göteborgare) om de ville vara med och ordna. Under kvällen utbytte vi bloggtips och pratade om varandras bloggar, samtidigt som vi fikade. Diskussionen gled ofta över på böcker vilket bara gjorde det ännu roligare.

Vi på Library Ninjas följer ju bla Tonårsbloggen slaviskt för att inte missa något gött, men finns det något (bok, film, serier etc) ni vill pusha lite extra för som ni tror att folk kanske missat?
Elin: Jag blivit helt kär i Sonya Hartnetts bok Torsdagsbarn, men har inte alls sett något om den på andra bloggar. En läsupplevelse utöver det vanliga! Den är dock lite "smalare" om det nu finns smalare böcker inom ungdomsgenren, passar inte alla helt enkelt men ge den gärna ett försök!

Hanna: En serieroman som jag tror många ungdomar och vuxna har missat är Maus av Art Spiegelman. Serieromanen visar Förintelsen under Andra Världskriget på ett helt nytt sätt och illustratören och författaren har t.ex. använt sig av djur för att illustrera olika folkgrupper. Boken berör fruktansvärt mycket och det är en läsupplevelse jag aldrig kommer att glömma. Tyvärr har jag sett mycket få bokbloggar blogga om den.

Klara: Jag tycker att boken SLAM av Nick Hornby borde få lite mer uppmärksamhet! Den är speciell för men får läsa om en kärlekshistoria från en killes perspektiv, jag tycker den är jätte bra och får en att skratta även i de konstigaste stunderna.

Finns det något ni tycker är tråkigt eller dåligt med att blogga?
Elin: Att det tar så mycket tid, jag kan sitta och greja med saker runt omkring bloggen en hel dag. Som layout, mejl, planering, recensions ex, sådant man inte märker av utifrån.

Hanna: Jag tycker det är jobbigt med stressen som alltid ligger och gnager i bakhuvudet. Att jag måste komma på nya idéer till inlägg, läsa en viss bok till ett visst datum och alltid analysera och fundera medan jag läser en bok. Men det roliga och inspirerande väger verkligen upp för det jobbiga och dåliga

Klara: Jag vet inte riktigt för jag bloggar inte så mycket längre, men något jag tyckte var jobbigt var att det tog sådan tid och när man inte hade något att blogga om.

Om ni inte skulle läsa och blogga så mycket, vad skulle ni lägga er tid på då?
Elin: Jag skulle kanske försöka skriva mer, det är något jag aldrig hinner, liksom att måla. Men det är svårt att tänka sig ett liv utan böcker, de har en så stor plats i ens liv. Om jag nu inte bloggade skulle jag nog läsa mindre nyutgivna böcker och mer vuxenböcker (gillar självklart att läsa ungdomsböcker! Svårt att hitta en balans bara)

Hanna: Jag skulle liksom Elin lägga tid på eget mer skönlitterärt skrivande. Det skulle vara så roligt att skriva mina egna historier och verkligen arbeta med dem länge. Jag skulle också lägga mer tid på att fotografera och arbeta med bilder.

Klara: Ett liv utan böcker finns inte på min världskarta, även om jag inte alltid läser aktivt måste det ligga en bok bredvid sängen. Men jag skulle nog lägga mer tid på fotografering och foto precis som Hanna och mer träning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar