fredag 27 maj 2011

Pojken och tigern

Det här är också en av mina absoluta favoritböcker, och trots att den inte är helt ny har jag starka funderingar på att köpa in den till ungdomsavdelningen. Men än så länge hittar du den på vuxenavdelningen.

Berättelsen om Pi heter den här boken. Och nej, det är inget mattebok… Författaren, som heter Yann Martel, har skrivit en helt fantastisk berättelse om en pojke som heter Pi, som på vägar som ni får läsa om själva hamnar på en liten träbåt som glider omkring mitt ute i havet – tillsammans med en tiger.

Och nej, det är heller ingen barnsaga. Vad händer om man fastnar på en båt ute på havet tillsammans med en tiger på 500 kilo? Överlever man? Hur överlever man? Vad funderar man på där ute på havet? Pis pappa äger ett zoo, och Pi är väl medveten om att tigrarna kan se ut som stora snälla katter – men att katter aldrig tvekar att döda sitt byte.

Pi både filosoferar och arbetar hårt på sin överlevnad där ute på båten. Och boken är skriven på ett så finurligt sätt att man får för sig att den här udda berättelsen är en verklig händelse, och det gör att man väldigt lätt lever sig in i den. Det var längesedan jag läste om Pi, och jag känner nu att det snart är dags igen. Vem reserverar den först?!

PS. Jag tycker väldigt mycket om just sådana här sorters berättelser – som pendlar mellan verklighet och saga – eller som är sagor som skulle kunna vara verklighet. Har du tips på någon annan bok som är skriven på det sättet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar