onsdag 18 maj 2011

Animerad vuxenfilm

Mitt första tips under ”vuxenavdelningsveckorna” är filmen Animatrix, som jag tittade på nu i veckan. Den är en spinn-of på Matrix och består utav nio animerade kortfilmer, som alla på ett eller annat sätt tar utgångspunkt i eller relaterar till Matrix-filmerna. Animatrix gjordes 2003 så jag skryter inte om att den är den nyaste i filmhyllan, men den är väl värd att se ändå.

De olika kortfilmerna på DVD:n varierar mellan ca 10-15 min var, och berättar alla olika framtidshistorier, den ena mer dystopisk än den andra. Vi ser människor som krigar mot maskiner, människor som förstört alls som kan kallas natur, maskiner som förstört allt som kan kallas natur och som vänder människor mot varandra i blodiga och obehagliga scenarion. Alla ämnen som ger mig framtidssvindel och mardrömmar – och som jag älskar att frossa i.

Jag gillade också att det är väldigt olika tecknings- och animeringsstilar i de olika berättelserna, det ger dem alla en väldigt egen prägel. Allt från rent datoranimerat och futuristiskt, till någon av berättelserna som var tecknad i svartvitt och där man hade blandat högteknologiska prylar med en stadsvy och föremål som förde tankarna till 1920- eller 30-tal, vilket var väldigt häftigt.

Filmen hittas på vuxenhyllorna på biblioteket, så du måste vara över 15 år, eller ha med dig någon som har ett vuxenkort, för att låna den. Men gör det. Om du tycker om framtidscenarion och dystopier är det som sagt väl värt!

PS. Glöm inte tävlingen som pågår fram till den 29 maj - ge oss dina egna tips bland vuxenböcker, -filmer eller -spel, och du kan vinna en bok!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar