måndag 7 juni 2010

Och jag vet inte varför vi blänger

Jag har aldrig varit så förtjust i basket. Inga tacklingar och konstigt poängsystem. Jag var därför lite skeptisk när jag började läsa Niklas Krogs bok Turk & Ayla (låna här) som handlar om basket och kärlek.

Boken börjar med att basketspelaren Mattias, som spelar i Alvikkallas för Turk, tar mod till sig och mejlar till Ayla, en turkisk tjej som också spelar basket men för förortsklubben Akropol.

Vi känner inte varandra. Men vi har blängt en del. Vi har till och med pratat en gång i Thorildshallen. Efter det har vi blängt lite till.

Och jag vet inte varför vi blänger. Vet du?

Turk

Så avslutar han sitt mejl och det blir början på ett intensivt mejlande mellan dem.Vad ska det bli av det hela? Ayla tycker i början att de alldeles för olika men hon blir ändå intresserad av den betydligt blygare Turk. De tar en fika och plötsligt svävar de runt på små rosa moln. Men hur ska de gå vidare? Kommer det bli något mer? Och vad vill Becka, den snygga tjejen i Alviks tjejlag, egentligen med Turk?

Det mest intressanta i boken är partierna med den nagelbitande väntan på ett nytt mejl och uppvällande känslor och fåniga jag-är-nyförälskad-leenden - kort sagt, kärleksbiten. Skildringarna av basketmatcher är helt OK men inte bokens styrka. Även om man som jag inte är så förtjust i basket kan man läsa boken för den vackra skildringen av en spirande, första kärlek.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar