fredag 14 maj 2010

Fear the future!

Idag när jag kom till jobbet möttes jag av en trevlig syn - spelet Metro 2033 till Xbox 360 (reservera här) låg och väntade på mig. Egentligen var det tänkt att spelet skulle varit med på den presentationskväll vi hade i måndags men det hann inte komma. Men, men - nu är det här!

Metro 2033 är ett skjutarspel som baseras på boken med samma namn. Boken är en sjukt bra science fiction-historia som både är mörk och nyskapande och som får mina förväntningar på spelet att vara minst sagt höga.

Handlingen i spelet då? Jo, följande skrev jag om bokens handling på bloggen Collaget (låna boken med för bövelen!):

"Världen har ödelagts av ett kärnvapenkrig och människorna har tvingats bo i underjorden, till exempel i Moskvas tunnelbana där boken utspelas. I tunnelbanans labyrint av tunnlar har människorna skapat nya samhällen som ofta ligger i strid med varandra. Här finns Jehovas vittnen, fascister, satanister, stalinister och ärkekapitalister.

På ytan härjar muterade djur och växter och andra otäckheter och dit beger sig bara s.k. stalkers, äventyrare beväpnade till tänderna, på jakt efter konserver, vapen eller något annat värdefullt. I denna bokstavligen talat nattsvarta värld beger sig den unge mannen Artiom ut på ett uppdrag som tar honom genom tunnelbanans minisamhällen och upp på markytan. Han stöter på fascinerande människor och namnlösa fasor. Det är läskigt, välskrivet och framför allt medryckande. Vågar du dig ner i tunnelbanans mörker?"

Trailer för spelet:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar