måndag 11 januari 2010

Drakar, svärd och TV-spel

Under min semester har jag spelat Dragon Age: Origins på mitt Xbox 360. Det är ett fantasyspel där man axlar rollen som en Grey Warden, en slags elitkrigare, för att bekämpa de onda darkspawn. Efter att kungen mördats är man efterlyst som förrädare samtidigt som man tillsammans med sina följeslagare måste samla alla goda krafter för att möta hotet från ondskans makter.

Spelet har tydligt inspirerats av Sagan om ringen-böckerna (spelets värld är befolkat av människor, dvärgar och alver) och man slåss ofta mot orch-liknande fiender. Men spelet är inte lika svartvitt som att det enbart är gott mot ont utan man kan välja sin egen väg och råna, stjäla och mörda om man så vill. Vilken väg man väljer att gå speglar av sig på sina följeslagare som har olika syn på moral och som kan ge sitt stöd eller ta avstånd från ens handlingar. Att spelet dessutom har en gnutta humor och bra dialoger mellan karaktärerna är även det ett plus.

Det är en grymt välgjort spel (som en mix av Neverwinter nights 2 och The Witcher) och jag tycker det är riktigt, riktigt kul. Grafiken är ofta riktigt snygg och jag längtar efter varje kväll när jag kan sätta mig och spela igen.

Stick genast till bibblan och låna spelet nu!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar